Hyppää sisältöön
Tämä on YJA:n QA ympäristö.

Intrastat tulevaisuus

Sivu päivitetty 24.11.2025

Tavoite tiedonantorasitteen pienentämiseksi käynnistettiin 2012

Intrastatin tiedonantorasituksen pienentämiseksi EU-komission ESS- ja ulkomaankauppatilastokomiteat hyväksyivät suunnittelun käynnistämisen vuonna 2012. Sen ehdotuksena oli, että kaikki jäsenmaat keräävät sisäkaupan vientitiedot mutta sisäkaupan tuontitiedot konstruoidaan muiden maiden keräämistä vientitiedoista. Yritystilastojen puiteasetus (EBS) tuli voimaan 1.1.2021 ja sen osalta Intrastatin mikrodatan pakollinen vaihto tuli voimaan yhden vuoden perusasetuksen voimaantulosta eli 1.1.2022.  EBS perusasetus (EU 2019/2152) on julkaistu virallisessa lehdessä 17.12.2019. EU-jäsenmaat ovat vaihtaneet EU-tavaraviennin yrityskohtaista dataa kuukausittain vuoden 2022 alusta alkaen perustuen EU:n yritystilastojen puiteasetukseen.

Muutokset tilastovuodelle 2026

Tilastovuodesta 2026 alkaen EU-sisäkaupan tiedonantovelvollisuus koskee ainoastaan EU-vientiä. Vientitietojen ilmoittamisen kynnysarvo (800 000 €) säilyy ennallaan vuonna 2026.

Tulli ottaa toisilta EU:n jäsenmailta vastaanotetut mikrodatat käyttöön EU-tuonnin ulkomaankauppatilastoinnissa tilastovuoden 2026 ilmoittamisesta alkaen. Tällä vähennetään yritysten hallinnollista taakkaa. Intrastat-tuonnin tiedonkeruun korvaa tilastovuodesta 2026 alkaen EU-jäsenmaiden keräämät EU-viennin ilmoitustiedot. Jatkossa Suomessa Intrastat-ilmoittamisen EU-viennin kynnysarvorajat määritellään vuosittain siten, että pienimmät suomalaiset yritykset vapautuvat Intrastat-ilmoitusvelvollisuudesta.

Suomessa Intrastat-ilmoitusvelvollisuus EU-tuonnista päättyy kaikilta yrityksiltä. Viimeinen Intrastat -tilastoilmoitus EU-tuonnista on annettava jaksolta 2025/12. EU-tuonnin ilmoitusvelvolliset voivat korjata ilmoitustietojaan tilastovuoden 2025 osalta 14.8.2026 asti. Intrastat-tuonnin ilmoitusvelvollisuuden päättymisestä lähetetään yrityksille muutosilmoitus kirjeenä, joita lähetetään 4432 yritykselle. Muutos vähentää suomalaisten yritysten hallinnollista tiedonantorasitetta arviolta jopa 70 prosenttia EU-tavarakaupan tilastotietojen tiedonantorasitteesta. (Linkki Intrastat vuosimuutoksiin)

Muutos on toteutettu yhteistyössä Tilastokeskuksen kanssa. Marraskuussa 2025 muutosta on käyty läpi Huolinta-alan asiakasyhteistyöryhmässä ja Tullin asiakasneuvottelukunnan kokouksissa.

Muutokset tilastovuoden 2026 tuontitilastojen tietosisältöön

Tilastovuoden 2025 tuontitilastot perustuvat Tullin keräämään Intrastat-aineistoon, mutta tilastovuodesta 2026 alkaen julkaistaan EU-tuonti muiden EU-maiden keräämän mikrodatan avulla. FOB-CIF-tilastoarvokertoimilla kerrotaan mikrodatan arvotieto, jotta toisen jäsenmaan keräämästä viennin FOB-arvoisesta arvosta saadaan tuonnin CIF-arvoinen tilastoarvo. Jos jonkin EU-maan mikrodata tietyltä tilastokuukaudelta puuttuu, niin tiedot imputoidaan kumppanimaan viimeisimmän kuukauden mikrodatasta käyttäen uusimman kuukauden muutoskerrointa. Putkimaakaasun EU-tuonti lasketaan edelleen perustuen Gasgridin mittaustietoihin, jotta maakaasun tuontimäärät eivät ole tilastossa tuplana Viron ja Latvian osalta. Sähköenergian EU-tuonti lasketaan edelleen perustuen Fingridin mittaustietoihin. Laadulliset muutokset tilastoihin:

  1. Kaikki maa- ja tavarajakaumat muuttuisivat EU-tuonnin osalta jonkin verran.
  2. EU-viennin tiedonkeruussa lähetysmaa on tiedot kerännyt EU-maa, mutta alkuperämaa on tavaran alkuperämaa. Toisen EU-maan keräämissä vienti-ilmoituksissa alkuperämaa on useammin EU:n ulkopuolinen maa kuin nykyisin Suomen Tullin Intrastat-tuonnin tiedonkeruussa, joten alkuperämaittain osa EU-tuontia siirtyy ulkokauppaan nykyiseen verraten.
  3. Tuonnin kuljetusmuotoon tulee isoimmat muutokset, koska kumppanimaissa vientiä ei ole aina ilmoitettu merikuljetukseksi, vaikka Suomeen tuonti saapuukin merikuljetuksena.
  4. Mikrodatassa ei vastaanoteta suomalaisten yritysten toimipaikka-tietoa kuten nykyisessä Intrastat tuonti-ilmoittamisessa, joten Tullin julkaisema tavaroiden ulkomaankaupan maakuntatilasto tuonnin osalta ei enää perustuisi EU-tuonnin osalta toimipaikkakohtaiseen tietoon.

Aikataulu tilastovuodelle 2026 on laadittu uuden menetelmän EU-tiedonvaihtojen aikataulujen mukaan, joten ennakkojulkaisu tilastovuodelle 2026 olisi tilastokuukauden päättymisestä 40 päivän kuluttua. Muutoksen myötä ennakkotilastot julkaistaan noin kaksi päivää aiempaa myöhemmin. (Linkki julkistamiskalenteriin)

EU-yritystilastoasetuksen mukaan noudatetaan toisen EU-maan mikrodatan nimikesalausta tilastojulkaisuissa ja tilastovuodelle 2026 jo aiemmin suomalaisille yrityksille myönnettyjä tuonnin nimikesalauksia. Tämän myötä EU-tuonnin nimikesalauksia tulee lisää, mutta jokaisen uuden nimikesalauksen EU-tuonti on keskimäärin alle kaksi miljoonaa euroa kuukausitasolla eli mukana ei ole merkittäviä uusia nimikesalauksia. (Linkki nimikesalauksiin)

Vastaanotetun mikrodatan tilastotarkastus tehdään siten, että jatkossa ei lähetetä EU-tuonnista tilastokyselyjä yrityksille.

Viime vuosien muut tutkitut menetelmät

Tullin tilastointi on tutkinut eri tilastointimenetelmiä tavoitteenaan säilyttää tilaston nykyinen laatu ja samalla pienentää yritysten vastausrasitetta. Tullin tilastoinnissa EU-hankkeessa vuosina 2022-2023 kehitettiin uusi tilastointimenetelmä, mutta vain kymmenellä prosentilla yrityksistä toisilta jäsenmailta vastaanotettu mikrodata olisi lähes suoraan yrityskohtaisesti korvannut Intrastat-tuontitiedot. Vuonna 2024 Tullin tilastoinnissa kehitettiin toinen tilastointimenetelmä, joka mukaili Tanskan käyttämää menetelmää. Verohallinnolta saatiin tätä varten aiempaa nopeammin tarvittavia VIES-tietoja joulukuusta 2023 alkaen, koska Suomessa alv-kausiverotietoja (Tanskan menetelmä) ei ollut saatavilla riittävän nopeasti. VIES-tiedot päivittyvät jopa kymmeniä prosentteja ennakkotilaston julkaisun jälkeen ja päivittyminen vaihtelee kuukausittain. Marraskuussa 2024 toisen tilastointimenetelmän tuloksena EU-tuontitilasto jäisi ennakkotilastossa liian vajaaksi sekä laatumuutokset julkaistaviin tilastotietoihin eivät olleet hyväksyttävissä (esimerkiksi tavaranimikejakauma, kuljetusmuotojakauma). Asiaa käsiteltiin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa. Jatkoselvitettiin myös kolmatta eri tilastointimenetelmää, joka mahdollistaisi suuremman Intrastat-tuonnin kynnysarvorajan, mutta tämä menetelmä ei mahdollistanut riittävän merkittävää tiedonantorasitteen kevennystä yrityksille. EU-tavoitteena on ollut vähentää Intrastat-tiedonantorasitetta ainakin kolmanneksella vuoteen 2020 verraten.

Lisätietoja Intrastatin tulevaisuudesta:
Tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä, olli-pekka.penttila@tulli.fi